jövedéki adó

Mi lesz a jövedéki adóval, és hogy jön ez ide?

Az állam adóbevételének egy része az üzemanyagokon lévő jövedéki adóból származik kb. 1,5%, ehhez jön még az az áfa bevétel is, ami összemérhető ezzel az összeggel. Ahogy terjednek az elektromos autók, ez a bevétel csökkenni fog és hiányozni fog a költségvetésből. Mi lesz erre a megoldás?

Mennyi is pontosan az annyi?

benzin árAz egyik előző írásban lévő becslés alapján (Teslát mindenkinek) 1,73 Milliárd liter benzin és 0,98 milliárd liter diesel fogy egy évben. Ebből a jövedéki adó benzin esetén 120 Ft és diesel esetén 110 Ft literenként (ezt 2024-től emelik). Ezeket ha összeadjuk, akkor 315 Milliárd Ft jövedéki adó jön ki. Ehhez jön még az ÁFA bevétel, ami a jelenlegi 610 Ft-os benzin és 640 Ft-os diesel árakat figyelembe véve további 356 Milliárd Ft. Összesen több mint 670 Milliárd Forint bevétele származik az államnak az üzemanyagokból. Ez így több mint 3%-a az éves költségvetésnek. Ehhez nem lettek hozzászámolva az egyéb bevételek, a nagyker által fizetett adók, a finomító által fizetett adók, a MOL által fizetett osztalék az állam felé (az sem kevés 80 Milliárd Ft volt 2023, aminek egy része szinten az üzemanyag előállításból származik). Összességében a költségvetés bevételének szemmel látható része származik az üzemanyagokból.

Ha csak elektromos autók lesznek, akkor ki fizeti?

superchargerJelenleg ha egy Tesla superchargert használ valaki (supercharger árak),  akkor 240 Ft/kWh áron tud tankolni. Ebből 51 Ft az ÁFA. Az előző cikkben kiszámolt 12 TWh áramfogyasztás esetén az ebből származó állami bevétel 612 Milliárd Ft-ra jön ki. Ami jól közelíti a fosszilis üzemanyagokból származó bevétellel. Akkor minden rendben van, nincs is miről beszélni tovább.

Kivéve ha mondjuk nyáron, amikor süt a nap, akkor napelemről tölti valaki az autóját. Akkor pont 0 Ft bevétele származik az államnak a töltésből. A megtermelt áram el sem hagyja a háztartást, hanem szépen belevándorol az akkumulátorba. Egy átlagos napi használat mellett az év legalább felében egy jól méretezett napelem simán “ingyen” tölti a villanyautót. Ha meg nem süt a nap, akkor a jelenlegi lakossági árakkal számolva 7-15 Ft ÁFA bevétel jön ki 1 kWh-ra. Összességében szerintem akár 60-70%-kal is csökkenhet az állam bevétele.

Adócsalás-e?

Jelenleg, ha a vasárnapi ebédhez készített sült krumpli után a használt sütőolajat leszűröm és a diesel autómba betöltöm, akkor jövedéki adó csalást követek el. A nagy kérdés, hogy a jövőben az állam milyen formában fogja a kieső adóbevételeket pótolni. Mert abban biztos vagyok, hogy azt pótolni fogja. Túl nagy tétel ez ahhoz, hogy csak úgy szívjóságból elengedje.

Lehet, hogy minden háztartásban ahol autó van kötelező lesz jövedéki adós konnektort felszerelni? Vagy az autó fogja számolni a fogyasztást és jelenti a NAV-nak, akik e szerint a megfelelő összeget beszedik? Vagy esetleg GPS alapján mindig tudják, hogy ki merre járt és pontos használat alapú útdíjfizetés lesz kötelező? Esetleg előre vásárolni lehet megfelelő km-re szóló átalánydíjas úthasználatot és ezt évente ellenőrzik?

A választ nem tudjuk előre és még messze van ez a vágyott állapot, hogy teljesen tiszta autóflotta szaladgáljon az utakon. Egyszer megtudjuk talán.