Most, hogy leárazták a Teslákat be kéne szerezni egyet, no de nem ám csak úgy ímmel-ámmal hanem rendesen, minden autót az országban cseréljünk le Teslára. A nagy kérdés, hogy bírnánk-e árammal? Nincs már messze a 2035, amikor már csak elektromos autót lehet majd eladni az EU-ban, nosza rajta csináljuk meg a tervet határidő előtt. Nagy levegő és kezdhetjük is.
2035
Bűvös szám ez, varázslatos és reménykeltő. Én optimista szoktam lenni, de látva azt, hogy a német robbanómotor gyártók már most finomítottak ezen a vállaláson, mert zöld szintetikus üzemanyaggal működő autók is készülhetnek majd. Szerintem lesz még változtatás, vagy dátumban vagy abban, hogy mi is fog történni. Az meg megint egy másik kérdés, hogy mikorra fognak kikopni a 2034-ben utoljára eladott nem elektromos autók. Adnék én ennek még vagy 15 évet, szóval 2050, azt még fiatalabb kollégák megélhetik, én is tervezem megnézni. De mi ügyesebbek vagyunk és jövőre megcsináljuk.
Olcsó teslát mindenkinek
A héten láttam a hírekben, hogy megint leárazták a Teslát, már 17,8 Millió Forintért lehet venni egy Model 3-at, nem rossz ár, húztam is a cipőmet, hogy rohanok a kereskedésbe, de nem volt a közelben egy sem, meg az eső is esett éppen, szóval inkább leírtam, amit gondolok. A KSH adatok alapján kicsit több mint 4 Millió személyautó van az országban (4,094 Millió ha pontosak szeretnénk lenni) hát eszembe ötlött, hogy cseréljük le mindet. Adó visszatérítés helyett mindenki kapna egy Teslát. A Német Gigafactory egyből küldheti az autókat, mi meg küldünk helyette Mercit meg BMW-t. Nem gondolom, hogy nagy tiltakozást váltana ki ha egy ilyen döntés születne. Esetleg a finanszírozás formája vetne fel némi kérdést. De erről majd később. Ami engem legjobban érdekel, hogy a hálózat hogy bírná, tudunk-e annyi áramot termelni, hogy csendesen suhanjanak az autók?
Van egy két apróság, amint túl kellene jutni, de néhol próbálok nagyvonalú lenni, mert a fő kérdés a fő kérdés, holmi egyéb korlátozó tényezők nem foglalkoztatnak. De még mielőtt ez bárkiben hiányt hagyna a teljesség igénye nélkül felsorolok pár egyéb nehézséget, ami felmerülne. Elon Muskot meg kéne győzni, hogy csak nekünk adjon el autót, és sajnos még ez sem lenne elég, mert 2022-ben 1,3 millió autót gyártottak, sajnos akármilyen ügyesek kell egy pár év, hogy ez felfusson 4 millióra.
A másik korlát anyagi jellegű, a Magyar GDP 2022-ben 66 ezer milliárd Forint volt. A fent említett 4 millió Tesla 71 ezer milliárd Forintba kerülne. Ha kapunk némi kedvezményt, akkor beférhetünk az éves GDP-be. De az állam nem a GDP-ből gazdálkodik hanem az államháztartás bevételeiből, az meg csak 30 ezer milliárd Forint volt. Szóval ezért sem tudjuk 1 év alatt megcsinálni. Bár lehet Elon meghitelezi nekünk, majd ledumáljuk.
Mennyi üzemanyagot fogyaszt az ország?
Ezt a számítást volt kollégákkal kb. 10-12 éve elvégeztük, ha jól emlékszem az jött ki, hogy 2 új atomerőműre lenne szükség. De akkor ez még a teljes sci-fi kategória volt, ma meg már úgy néz ki, hogy csak félig az. Most mindjárt kiderül, hogy mi a jelenlegi helyzet. Az ötlet az volt, hogy meg kell nézni, hogy mennyi üzemanyag fogy egy év alatt, abból tudunk számolni egy elhasznált energiát és egy hasznos energiát. A vezess.hu oldalon megtaláltam a 2022es adatokat. Ezek alapján 95ös benzinből 1,73 millió liter fogyott, Dieselből 2,94 millió liter. A benzin az nagy részt autókba megy (felejtsük most el a fűnyírókat, nagyságrendben elhanyagolható). A Diesel viszont szerintem nagyrészt “nagy fogyasztókba” megy. A 2021-es adatok alapján 2,58 millió benzines autó van és 1,27 millió Diesel. Van továbbá 676ezer traktor, kamion, busz. (Jut eszembe szólni kéne John Deere-nek, hogy húzzanak bele, mert kamion helyett lesz Semi, de a traktor pont le van maradva.) Ezek alapján végeznék egy mérnöki becslést és úgy saccolom, hogy a Diesel fogyasztás egyharmada megy a személyautókba, tehát 982 millió liter.
Számolgassunk, számolgassunk.
Pár adatra szükség van még ahhoz, hogy megtudjuk milyen óriási energia mennyiség is az, amit elhasználunk. Kelleni fog a benzin és a Diesel sűrűsége, égéshője, a motorok hatásfoka. Több forrást találtam a motorok hatásfokára például ezt fueleconomy.gov , a benzines autóknál 12 – 30 %-ot mond, én a 30 %-kal számolok, mert nagyon rendes vagyok, meg azért, mert így jó irányba kerekítek. A Diesel autóknál találtam egy 42 %-ot (A 42 pedig egy nagyon szép szám)
9,49 TWh hasznos energiát kéne kipréselni a Teslákból, a fenti forrásnál azt találtam, hogy 87 – 91 % az elektromos autók hatásfoka kombinált használatnál, szóval ezzel még kalkulálni kell és ráadásul van egy 10% körüli hálózati veszteség is. Így kijön, hogy 12 TWh/év energiára lenne szükség ha az össze 4 millió személygépkocsit le szeretnénk cserélni elektromosra.
Mennyi is ez a 12 TWh elektromos energia? Hát ez kevesebb mint a mostani Paksi Atomerőmű éves termelése, az ugyanis 16 TWh/év körül szokott lenni (2022-ben 15,81 TWh volt). Összességében kevesebb mint 1 új Paks 2 erőmű elég lenne (pontosabban 0,6 Paks2, aminek a tervezett teljesítménye 2400 MW). Viszont ha az összes kamiont és traktort is ki szeretnénk váltani, akkor ahhoz már 1,2 Paks2 kellene.
Na de miért pont atomerőmű? Miért nem napelem? Ezzel egyszerűbb volt számolni. Magyarországon egy jó helyre telepített, jól tájolt 1 kW-os napelem 1,15-1,2 MWh energiát tud termelni egy évben. A fent kiszámolt energia mennyiséghez 10,54 GW beépített napelem kapacitásra lenne szükség. Ennyi nincs (mondjuk Paks2 sincs), 2022 Q3-ra kb. 3,6 GW volt a beépített kapacitás és 2030ig 6 GW a cél.
No de ezt a témát majd máskor számoljuk ki.